IPO jest pierwszym razem, kiedy to spółka oferuje publicznie własne udziału albo też akcje na giełdzie papierów wartościowych. Skrót IPO oznacza więc pierwszą spośród ofert publicznych, ale nierzadko mowa jest także o giełdowym debiucie. Mamy tutaj na myśli chociażby giełdę w Szanghaju, Hongkongu czy też giełdę londyńską. Natomiast jeśli nie będzie to jedno z większych przedsiębiorstw, będzie to giełda, która raczej specjalizuje się w małych spółkach, taka jak na przykład londyński Inwestycyjny Rynek Alternatywny.
Dlaczego właśnie IPO?
Istnieje wiele powodów. Najważniejszym będzie niewątpliwie możliwość zdobywania dodatkowych pieniędzy dzięki emitowaniu akcji. Na ogół ma to za zadanie napędzać ekspansję, czy to dzięki rozbudowie istniejącej już działalności czy też poprzez przejmowanie innych. Ale są również inne powody. Jednym spośród nich będzie dystrybucja Ryśka, które ma związek z działalnością spółki pośród dużej ilości inwestorów. Ponadto, pierwotni udziałowcy wybranej firmy mogą zechcieć spieniężyć własne udziały właśnie poprzez ipo. Jest to bardzo wygodna metoda na wychodzenie z inwestycji.
IPO – jak zarządzać nim w odpowiedni sposób?
Spółka, która w ogóle zaplanowała IPO, nierzadko zaczyna przygotowania do tego sporo miesięcy wcześniej, w każdym razie z dużym wyprzedzeniem. Musi bowiem być w stanie zapewnić zgodność własnej księgowości, procedur wewnętrznych i zarządzania z zasadami panującymi na danej giełdzie papierów wartościowych.
Ze wsparciem w postaci porad od maklerów, firmy zajmującej się handlem papierami wartościowymi albo inwestycyjnego banku specjalizującego się w emisjach i upoważnionego do ich przeprowadzenia, spółka oraz jej doradcy, muszą na początku przygotowując prospekt albo dokument sprzedaży. Określi on wszelkie szczegóły związane ze spółką, jest to też dokumentacja sprzedażowa w ramach IPO.
Później spółka musi ogłosić zamiar emitowania akcji w internecie czy w gazetach i za pośrednictwem własnych doradców. Nierzadko adresatami ofert zakupu udziałów albo akcji są instytucje, takie jak chociażby fundusze inwestycyjne, firmy ubezpieczeniowe czy też fundusze emerytalne.