Sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej sporządzają podatnicy oraz jednostki, które są wpisane do rejestru KRS. Tego typu zapis elektroniczny musi znajdować się w odpowiedniej formie, którą określa rozporządzenie Rady Ministrów z 12.04.2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności. Warto wiedzieć, że wnioski elektroniczne nigdy nie mogą być podpisywane przez pełnomocników. Muszą być ono podpisane wyłącznie przez osobę, która prowadzi księgi rachunkowe. Muszą być one również zatwierdzone przez kierownika jednostki w sytuacji, gdy ma się do czynienia z organem wieloosobowym.
Sprawozdania finansowe w postaci elektronicznej – co warto o nich wiedzieć?
Sprawozdania finansowe powinny być podpisywane tak zwanym podpisem elektronicznym bądź też podpisem zaufanym. Warto zauważyć, że obie formy traktowane są jednakowo zatem można skorzystać z jednego bądź drugiego wariantu, względem preferencji. Na uwagę zasługuje również fakt, że e-sprawozdania w postaci elektronicznej podatnicy przekazują do Szefa KAS za pomocą dedykowanej aplikacji bądź dzięki własnym systemom, które wykorzystują specjalistyczny interfejs programistyczny API.
Garść informacji o sporządzaniu wniosków w wersji elektronicznej
Sporządzone wnioski można wydrukować na własne potrzeby, tak jak każdy inny dokument. Warto również wiedzieć, że skan papierowego wniosku z pliku PDF, który zawiera oficjalny podpis elektroniczny, uznawany jest za prawidłowy dokument. Natomiast skan dokumentu papierowego, który jest podpisany odręcznie nie jest uznawany za prawidłową formę. Struktury logiczne sprawozdań udostępnione są wyłącznie w języku polskim. Do zgłoszeń można przesłać pliki między innymi w następujących formach: jpg, gif, doc, pdf, txt, docx. W przypadku, gdy sprawozdanie nie będzie przekazane w terminie, można złożyć tak zwany czynny żal, w którym informuje się między innymi o powodach, które wpłynęły na taką sytuację. Wówczas zgłoszenie można wysłać drogą elektroniczną bądź też można je przekazać formą papierową.