Audyt bywa zbawieniem dla organizacji, które borykają się z różnymi problemami, bowiem pomaga je zlokalizować, nazwać i wyeliminować. Jest też opłacalny dla instytucji, które chcą podnieść swoją wydajności i wygenerować dodatkowe zyski. jak zatem skutecznie i wiarygodnie go przeprowadzić?
Kiedy warto zlecić przeprowadzenie audyt?
Różne organizacje i instytucje decydują się na przeprowadzenie audytu z wielu powodów. Najczęściej jednak w celu:
- zweryfikowania własnego systemu zarządzania;
- dokonania weryfikacji nowego systemu zarządzania pod kątem spójności;
- przeprowadzenia oceny potencjalnego dostawcy;
- dokonania regularnego przeglądu dostawców w oparciu o zawarte umowy, po to by ocenić czy ich systemy zarządzania wciąż spełniają określone wymagania;
- oceny podjętych działań zapobiegawczych i korygujących;
- znalezienia przyczyny wystąpienia problemów z jakością, na przykład świadczonych usług.
Audyt wewnętrzny jest również doskonałym narzędziem do sprawdzenia czy obecny system zarządzania działa właściwe. Ponadto dostarcza cennych informacji o firmie i pomaga zlokalizować problemy oraz wszelkie niezgodności. A zatem takie narzędzie stwarza organizacjom możliwość ciągłego doskonalenia.
6 podstawowych zasad skutecznego i wiarygodnego audytowania
Aby proces audytowania był wiarygodny i skuteczny, powinien opierać się na sześciu kluczowych zasadach.
- Rzetelność – osoba dokonująca audytu powinna podejść do swoich obowiązków w sposób uczciwy i sumienny. Audytor oczywiście musi znać wymagania prawne i do nich się stosować. Taka kontrola powinna być przeprowadzona w sposób bezstronny, bez jakichkolwiek uprzedzeń czy też nadmiernych sympatii.
- Należyta staranność zawodowa – audytor zobowiązany jest do przeprowadzenia kontroli i oceny w sposób staranny i rozsądny, tak aby absolutnie nie zawieść zaufania zleceniodawcy.
- Uczciwe przedstawianie wyników – wnioski z audytu powinny być przedstawione dokładnie i zgodnie ze stanem rzeczywistym. W takim raporcie powinno być również miejsce na opisanie kwestii spornych, czyli takich, w których audytorzy oraz audytowani nie doszli do porozumienia – o ile takie sytuacje wystąpiły.
- Poufność – niezwykle ważną kwestią jest bezpieczeństwo informacji, dlatego wszelkie pozyskane w wyniku audytu informacje absolutnie nie mogą zostać wykorzystane, przez osobę dokonującą takiego audytu, w sposób szkodzący interesom badanej instytucji.
- Niezależność – kontrolę audytową należy przeprowadzać w sposób obiektywny, bez nacisków ze strony zwierzchników czy współpracowników.
- Podejście oparte na dowodach – wnioski muszą być formułowane w sposób wiarygodny.